Παρασκευή, 21 Οκτωβρίου 2011

Τα μυστικά υγείας των γιατρών


Τους βασικούς κανόνες για να είμαστε υγιείς μέχρι τα βαθιά μας γηρατειά, τους ξέρουμε όλοι: να τρώμε υγιεινά, να γυμναζόμαστε, να μην καπνίζουμε και να είμαστε όσο το δυνατόν πιο χαλαροί. Τι κάνουν όμως οι ίδιοι οι ειδικοί για να προασπίζουν την υγεία τους; Ποια είναι τέλος πάντων τα δικά τους μυστικά, που μέχρι σήμερα δεν μας έχουν πει;
Ο «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» ζήτησε από καταξιωμένους γιατρούς και διατροφολόγους να αποκαλύψουν τις «συνταγές» που οι ίδιοι χρησιμοποιούν για να είναι υγιείς και σε φόρμα.


Βρασμένο σιτάρι το πρωί (Αστερία Σταματάκη, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος,επιστημονική συνεργάτις Γαστρεντερολογικής Κλινικής Γενικού Νοσοκομείου Νικαίας)
«Δύο έως τρεις φορές την εβδομάδα τρώω βρασμένο σιτάρι μαζί με μια κουταλιά της σούπας μέλι, ενώ μερικές φορές βάζω και καρύδια.
Το γεύμα αυτό περιέχει άφθονες φυτικές ίνες από το σιτάρι οπότε καταπολεμά την δυσκοιλιότητα, καθώς και καρδιοπροστατευτικά και αντικαρκινικά ωμέγα-3 λιπαρά οξέα από τα καρύδια. Περιέχει επίσης βιταμίνη Β6 η οποία είναι πολύ καλή για το κεντρικό νευρικό σύστημα (εγκέφαλος) και συμβάλλει στην απορρόφηση του ψευδαργύρου από το σιτάρι (ο ψευδάργυρος ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και συμβάλλει στην ανάπτυξη του νευρικού συστήματος). Το σιτάρι αποτελεί επίσης πολύ καλή πηγή μαγνησίου, το οποίο είναι απαραίτητο για γερά οστά και επίσης προστατεύει από τις μυϊκές κράμπες, ενώ περιέχει και πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά (μαγγάνιο, σελήνιο, σίδηρο, χαλκό, κάλιο, διάφορες άλλες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, καθώς και βιταμίνες Ε και Κ σε μικρές αλλά σημαντικές ποσότητες).
Τα 100 γρ. σιταριού βρασμένα, που βεβαίως δεν μπορεί να τα φάει κανείς όλα πρωί-πρωί, παρέχουν γύρω στις 330 θερμίδες. Εγώ συνήθως τρώω την μισή ποσότητα (περίπου τέσσερις κουταλιές της σούπας βρασμένο)».

Σιέστα και ένα γεύμα την ημέρα (Δημήτρης Κρεμαστινός, καθηγητής Καρδιολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών, πρόεδρος Ελληνικού Κολλεγίου Καρδιολογίας)
«Είμαι ένας καλός παπάς για τον κόσμο, αλλά όχι για τον εαυτό μου. Το πρωί πίνω έναν καφέ, χωρίς τίποτε άλλο και το μεσημέρι παίρνω ένα τοστ, αλλά προσπαθώ να φάω το μισό. Το βράδυ κάνω το ένα και μοναδικό κανονικό γεύμα της ημέρας (συνήθως είναι μακαρόνια), αλλά μαζί τρώω και μια καλή σαλάτα εποχής, καθώς και φρούτα.
Περπατάω αρκετά στο πλαίσιο της δουλειάς – βγαίνουν 1-2 χλμ την ημέρα – ενώ δεν καπνίζω, όχι επειδή δεν πρέπει αλλά γιατί δεν μου αρέσει.
Κάθε μεσημέρι, πάντως, φροντίζω να διαθέτω 20 έως 30 λεπτά το πολύ για πλήρη ανάπαυση και χαλάρωση. Κλείνω τα μάτια μου, μπορεί και να κοιμηθώ λίγο, και δεν σκέφτομαι τίποτα, για να ξεκουραστεί ο εγκέφαλός μου. Η ανάπαυση αυτή μου είναι απολύτως απαραίτητη, ειδάλλως αισθάνομαι αφάνταστα κουρασμένος το απόγευμα».

7.30’ το πρωί στο Καλλιμάρμαρο (Παρασκευάς Παπαχρήστου, κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος, M.Sc. στη Διασφάλιση Ποιότητας)
«Το πρωί που ξυπνάω πηγαίνω στο Καλλιμάρμαρο περπατώντας (απέχει 7-8 λεπτά από το σπίτι μου), κάνω λίγες διατάσεις και στη συνέχεια κάνω μέτριας έντασης τρέξιμο 5 χιλιόμετρα (αντιστοιχούν σε 10 πέταλα του Καλλιμάρμαρου).
Στη συνέχεια, κάνω 4 δεκάρια μονόζυγο, 4 δεκάρια δίζυγο και μετά λίγες ακόμα διατάσεις. Επιστρέφω στο σπίτι γύρω στις 8.40, όπου κάνω ένα ντους και μετά τρώω ένα πλούσιο πρωινό.
Το πρόγραμμα αυτό το κάνω κάθε μέρα, επτά φορές την εβδομάδα, ακόμα κι αν ξενυχτήσω (συνήθως ξυπνάω κανονικά και πάω για τη γυμναστική μου).
Ουσιαστικά το άρχισα πριν από 3-4 χρόνια, έπειτα από μια ομιλία του καθηγητή Παύλου Τούτουζα, που έλεγε ότι όλοι έχουμε δουλειές, γι’ αυτό και πρέπει να κάνουμε πρώτα γυμναστική το πρωί και μετά όλα τα’ άλλα. Πολύ απλά μέσα στην μέρα δεν προλαβαίνεις να βρεις 1 ώρα. Αν όμως είναι η πρώτη σου δουλειά το πρωί, προλαβαίνεις».

Ρόδια και έλεγχος εργασιακού στρες (Γιάννης Λεκάκης, αναπληρωτής καθηγητής Καρδιολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών, πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Λιπιδιολογίας,Αθηροσκλήρωσης & Αγγειακής Νόσου)
«Ακολουθώ σχεδόν όλες τις συμβουλές για διαφύλαξη της υγείας. Γυμνάζομαι συστηματικά (πηγαίνω τρεις φορές την εβδομάδα στο γυμναστήριο, όπου κάνω συνολικά 15 χιλιόμετρα περπάτημα στον κυλιόμενο διάδρομο), τρώω κρέας το πολύ μία φορά την εβδομάδα και μπαίνω για ύπνο στις 11 το βράδυ, εάν δεν έχω κάποια υποχρέωση.
Καθημερινά, εξάλλου, πίνω το πρωί ένα ποτήρι χυμό πορτοκαλιού. Επιπλέον, τρώω δύο ρόδια ή πίνω τον χυμό τους καθημερινά όταν είναι η εποχή τους γιατί περιέχουν άφθονες αντιοξειδωτικές ουσίες.
Πολύ σημαντικό είναι ότι ευχαριστιέμαι την δουλειά μου. Το εργασιακό στρες είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικό για την καρδιαγγειακή υγεία και ευτυχώς σπανίως το έχω βιώσει. Προσπαθώ να το αποφεύγω και ίσως ήμουν και τυχερός στον τομέα αυτόν».

Νερόβραστα όσπρια και μήλα (Δημήτρης Μπερτζελέτος, διαιτολόγος-διατροφολόγος,αντιπρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων-Διατροφολόγων, γενικός γραμματέας Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων)
«Δυο-τρεις φορές την εβδομάδα τρώω για βραδινό πράσινη σαλάτα λαχανικών και προσθέτω μέσα νερόβραστα όσπρια, τα οποία άλλοτε είναι φακές (χοντρές όμως, όχι οι ψιλές που είναι για σούπα) και άλλοτε φασόλια (κόκκινα ή μαυρομάτικα). Η σαλάτα συνήθως αποτελείται από μαρούλι, ντομάτα και μερικές φορές καλαμπόκι.
Το γεύμα αυτό είναι πολύ χορταστικό, καθώς τα όσπρια αποτελούν υγιεινές πρωτεΐνες και οι πρωτεΐνες προκαλούν κορεσμό της πείνας.
Μία άλλη συνήθειά μου είναι να πίνω δύο ποτήρια νερό πριν από κάθε γεύμα, ενώ αν έχω να πάω σε ένα μεγάλο τραπέζι, τρώω πριν ξεκινήσω δύο μήλα. Και τα δύο με «φουσκώνουν» και έτσι αποφεύγω το πολύ φαγητό».

Ψυχραιμία και απομακρυσμένο πάρκινγκ (Δημήτρης Ρίχτερ, καρδιολόγος, διευθυντής Β’ Καρδιολογικής Κλινικής Ευρωκλινικής Αθηνών, γενικός γραμματέας Ελληνικής Εταιρείας Λιπιδιολογίας, Αθηροσκλήρωσης & Αγγειακής Νόσου)
«Όταν ήμουν νέος, ο οργανισμός μου αυθόρμητα με ωθούσε να κάνω όλα τα ανθυγιεινά πράγματα: να τρώω σχετικά πρόχειρα, να μην ξέρω τι θα πει πρωινό, να τρώω μία φορά την ημέρα, να μην περπατάω ιδιαίτερα... Μεγαλώνοντας και μαθαίνοντας τι σημαίνει στεφανιαία νόσος, άλλαξα τρόπο ζωής για να προστατεύσω την καρδιά μου.
Τώρα πια τρώω λίγο το πρωί - ή ένα τοστ ή κάνα-δυο μπάρες δημητριακών, που ξέρω ότι θα με κρατήσουν, ώστε να μην φάω κάτι ανθυγιεινό κατά τις 11 που θα πεινάω.
Φροντίζω επίσης να περπατάω. Έχω διαλέξει ένα πάρκινγκ που απέχει 15 λεπτά με τα πόδια από τη δουλειά μου, ώστε να αναγκάζομαι να περπατάω 30 ώρα την ημέρα.
Όσες φορές την εβδομάδα τα καταφέρω (συνήθως είναι 2 έως 3 το πολύ), προσπαθώ να φάω μια σαλάτα το μεσημέρι – αποφεύγω να έχει προσούτο ή τυριά, προτιμώ να είναι βασισμένη στην ρόκα ή στον τόνο – ώστε να μην φτάσω πεινασμένος το βράδυ στο σπίτι και πέσω με τα μούτρα στο φαγητό.
Προσπαθώ να μην χάνω την ψυχραιμία και να μην οργίζομαι, διότι ο θυμός και η οργή είναι πολύ σημαντικός εκλυτικός παράγοντας για έμφραγμα. Έτσι προσπαθώ ό,τι με οργίζει ή με στεναχωρεί, να το αντιμετωπίζω με ψυχραιμία και με λογική και όχι ενστικτωδώς.
Προσπαθώ επίσης με τους συνεργάτες μου να διατηρώ μια καλή σχέση για να λαμβάνω θετική ενέργεια, διότι η καθημερινή αρνητική ενέργεια στη δουλειά και το εργασιακό στρες προκαλούν ψυχική φθορά που πλήττει τελικά και το σώμα.
Επιπλέον, προσπαθώ να τελειώνω όλες μου τις δουλειές μέχρι τις 7, το πολύ τις 8 το απόγευμα, ώστε να έχω την πολυτέλεια να περάσω κάποιες ήρεμες ώρες με την οικογένειά μου, γιατί αυτό πάντα με ηρεμεί.
Το καλοκαίρι, τέλος, επιλέγω να κάνω τουλάχιστον 20 μέρες συνεχόμενες διακοπές γιατί είναι ο μόνος τρόπος για να αλλάξω ταχύτητα, να φύγω από το αθηναϊκό άγχος και να μπω σε μια άλλη λογική. Και πάντα επιλέγω ένα νησί με ανθρώπινες ταχύτητες – την τελευταία οκταετία την Αστυπάλαια».

Σαλάτα και νερό
 (Αντώνης Ζαμπέλας, διατροφολόγος, αναπληρωτής καθηγητής Διατροφής του Ανθρώπου στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
«Όταν αισθάνομαι ότι παρεκτρέπομαι στο φαγητό (αν δηλαδή φάω δύο-τρία σουβλάκια με πίτα ένα βράδυ), τρώω επί 2-3 μέρες το μεσημέρι σαλάτα με ντομάτα, κρεμμύδι, ξύδι, λίγο λάδι, φέτα και έως τρεις φέτες χωριάτικο ψωμί. Αυτό το κάνω για να μην χάσω τον έλεγχο του σωματικού βάρους μου.
Επιπλέον, 10-15 λεπτά πριν από κάθε γεύμα της ημέρας πίνω 2-3 ποτήρια νερό, για να γεμίζει το στομάχι μου και να μην τρώω πολύ. Τα περισσότερα βράδια εξάλλου τρώω ένα γιαούρτι και 2-3 φρούτα, ενώ φροντίζομαι να γυμνάζομαι συστηματικά – έως πρότινος έπαιζα μπάσκετ, ενώ πλέον κάνω διάδρομο 3-4 φορές την εβδομάδα, επί 45-50 λεπτά κάθε φορά».

Σοκολατένια δημητριακά και ρυζογκοφρέτες (Φώφη Αρβανίτη, κλινική διαιτολόγος,υγειονομική μονάδα Βουλής των Ελλήνων)
«Επειδή είμαι γλυκατζού, φροντίζω δυο-τρεις φορές μέσα στην ημέρα να ικανοποιώ την λαχτάρα μου για γλυκό, αλλά με τέτοιον τρόπο ώστε να μην επιβαρύνω θερμιδικά την διατροφή και το σώμα μου.
Έτσι, κάθε πρωί τρώω λίγα σοκολατένια δημητριακά ολικής αλέσεως (προτιμώ όσα έχουν μαύρη σοκολάτα, γιατί περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες). Το βράδυ συχνά τρώω γιαούρτι χαμηλών λιπαρών (έως 2%) με μέλι. Στο ενδιάμεσο, πίνω λάιτ αναψυκτικά για να μετριάσω την επιθυμία μου για γλυκό.
Μια φορά την εβδομάδα πάντως υποκύπτω και τρώω όποιο γλυκό μου αρέσει τη στιγμή που θα το δω. Βέβαια ακόμα και τότε συγκρατούμαι και περιορίζομαι σε ένα κομμάτι ή μία μερίδα.
Καμιά φορά, αντικαθιστώ το γιαούρτι με κάποια έτοιμη κρέμα – συνήθως καραμελέ, που είναι και μικρή σε μέγεθος και θερμιδικά είναι πολύ χαμηλή λόγω ποσότητας.
Καταφεύγω επίσης στα γιαούρτια χαμηλών λιπαρών με φρούτα για να καλύψω την ανάγκη μου για γλυκό – και τα βάζω στην κατάψυξη για λίγη ώρα, ώστε να παγώσουν και να θυμίζουν παγωτό! Αν προτιμήσω παγωτό, διαλέγω σορμπέ, γιατί δεν έχει καθόλου λίπος, αν και περιέχει ζάχαρη. Σορμπέ τρώω συνήθως δύο φορές την εβδομάδα, από μία μπάλα κάθε φορά. Ποτέ, πάντως, δεν τρώω την ίδια μέρα και παγωμένα γιαούρτι και παγωτό.
Όταν, εξάλλου, «πεθαίνω της πείνας» τρώω ρυζογκοφρέτα – έχει γεύση ποπ κορν, 24 θερμίδες και συνήθως υπάρχει στα βιολογικά ράφια των σούπερ μάρκετ. Η ρυζογκοφρέτα περιέχει πολλές φυτικές ίνες και «ξεγελάει» την πείνα μου, γιατί οι ίνες είναι υδατάνθρακες».

Τόνος και βιταμίνες (Χάρης Δημοσθενόπουλος,κλινικός διαιτολόγος-βιολόγος, προϊστάμενος Διαιτολογικού Τμήματος Λαϊκό Νοσοκομείο Αθηνών)
«Έπειτα από περιόδους κρεοφαγίας, περνάω τρεις-τέσσερις μέρες σερί τρώγοντας το μεσημέρι σαλάτα με μαρούλι iceberg, χρωματιστές πιπεριές, καπνιστό σολομό και τόνο κονσέρβα, ελαιόλαδο και ξύδι μπαλσάμικο.
Το πιάτο αυτό είναι πολύ χορταστικό, διότι τόσο το iceberg όσο και οι πιπεριές περιέχουν πολλές φυτικές ίνες, ενώ οι πιπεριές έχουν επιπροσθέτως πολύ νερό. Είναι επίσης ένα πιάτο πλούσιο σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, που «καθαρίζει» λίγο τα αγγεία από τα λίπη της κρεοφαγίας. Ταυτοχρόνως είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικούς παράγοντες (οι πιπεριές και το μπαλσάμικο περιέχουν άφθονη βιταμίνη C).
Σε καθημερινή βάση εξάλλου πίνω πάρα πολύ νερό. Τώρα που μπαίνουμε σε χειμωνιάτικη περίοδο, με την καθημερινή εργασία και τους εντατικούς ρυθμούς, παίρνω καθημερινά μία ταμπλέτα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (για να έχω υπό έλεγχο τα λιπίδια στο αίμα μου), μια ταμπλέτα πολυβιταμίνης και ένα συμπλήρωμα Q-10, ώστε να έχω ενέργεια και να προστατεύω τον οργανισμό μου από το στρες που προκαλεί παραγωγή ελεύθερων ριζών στον σώμα»




Πηγή : ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου