Δευτέρα, 1 Νοεμβρίου 2010

Ο Soke του Ninpo Taijutsu, στην Ελλάδα


Tον Δεκέμβριο που μας πέρασε, είχαμε τη σπάνια τύχη, να ζήσουμε για λίγες μέρες δίπλα στον μεγάλο Grandmaster Shoto Tanemura, αυθεντικό φορέα και εκφραστή του Ninpo αλλά και άλλων παραδοσιακών Πολεμικών Τεχνών.

Ο Sensei, θέλοντας να επικοινωνήσει με τους Έλληνες ασκουμένους στις Πολεμικές Τέχνες, είχε την ευγενή καλοσύνη να μας παραχωρήσει αποκλειστική συνέντευξη για το «Αλκίμαχον Δράμημα», εκτιμώντας την προσπάθεια του περιοδικού, για την όσο γίνεται πιο άρτια και αμερόληπτη παρουσίαση των Πολεμικών Τεχνών στη χώρα μας.

Genbukan Eλλάδος

Sensei, σας καλωσορίζουμε στη χώρα μας. Έρχεστε για πρώτη φορά;

Ναι, είναι πράγματι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι την όμορφη χώρα σας, την οποία εδώ και πολλά χρόνια ήθελα να επισκεφθώ και για προσωπικούς μου λόγους, μην έχοντας αυτήν την ευκαιρία στο παρελθόν.

Ξέρουμε ότι έχετε μια ιδιαίτερη αγάπη για την Ελλάδα και ότι την θεωρείτε τόπο ιδιαίτερης δύναμης.

Πραγματικά, είσαστε πολύ τυχεροί που μπορείτε και ζείτε σε μια τόσο ενεργειακά δυνατή χώρα, με τόσους σημαντικούς τόπους δύναμης. Σε μια χώρα η οποία με την ιστορία της επηρέασε καθοριστικά την εξέλιξη της ανθρωπότητας. Η ιδιαίτερη αγάπη μου για τη χώρα σας, πηγάζει και από το γεγονός ότι έχω στοιχεία, πως σε κάποια περασμένη μου ενσάρκωση είχα γεννηθεί στην Ελλάδα, σε κάποιο μέρος της κοντά σε θάλασσα.

Υπάρχει κάποια σχέση από τα αρχαία χρόνια, μεταξύ των Πολεμικών Τεχνών που υπήρχαν στην Ελλάδα και αυτών της Ιαπωνίας, και αν ναι, μέσω ποιας οδού υπήρξε αυτή η σχέση;


Όπως έχω παρατηρήσει, οι ομοιότητες είναι εμφανείς και ιδιαίτερα στο τεχνικό κομμάτι. Αυτό είναι εύκολο να το διαπιστώσει, όποιος συγκρίνει τεχνικές από το παραδοσιακό Βu-jutsu της Ιαπωνίας και των αναλόγων που ασκούσαν οι αρχαίοι Έλληνες παγκρατιαστές. Στο εσωτερικό κομμάτι τώρα, η σχέση είναι πολύ πιο άμεση, έρχεται από το παρελθόν και συνεχίζεται ως τις μέρες μας, δια μέσου της σχολής Αmatsu Τatarα, καθώς η διδασκαλία του Θεού Απόλλωνα, επηρέασε τη μετέπειτα Σιντοϊστική αντίληψη στην Ιαπωνία.

Μιας και αναφέρεστε στον Θεό Απόλλωνα, πιστεύετε ότι κάποιος πρέπει να ακολουθεί τις παραδοσιακές θρησκείες της χώρας του, ή απλώς να ασχολείται με αυτές μόνο με τη φιλοσοφική τους διάσταση;

Η αλήθεια και η δημιουργική αρχή των πάντων είναι μία. Όμως, επειδή στη σημερινή εποχή είναι δύσκολο για αρκετούς λαούς να ακολουθήσουν την παραδοσιακή τους θρησκεία, μπορούν να προσεγγίσουν το Θείο δια μέσου άλλων οδών. Η Αmatsu Τatara είναι ο δρόμος, στον οποίο ο πολεμιστής του Νinpo θα μπορέσει να βρει αυτήν την αλήθεια.

Τι προτείνετε για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να ασκούνται οι Έλληνες, βάσει της ιδιαίτερης ενεργειακής κατάστασης της χώρας μας;

Αυτό είναι μια πολύ σημαντική γνώση, την οποία έχω μεταδώσει στους προσωπικούς μου μαθητές. Τους έχω υποδείξει ιδιαίτερους τόπους, στους οποίους μπορεί κάποιος να αντλήσει ενέργεια και κάποια συγκεκριμένα σημεία στους ναούς που επισκεφτήκαμε, τα οποία είναι ιδανικά για διαλογισμό και προσευχή.

Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για την ιστορία του Νinpo;

Αυτή η ερώτηση είναι αδύνατον να απαντηθεί μέσα σε μια συνέντευξη. Όποιος όμως ενδιαφέρεται, μπορεί να βρει πληροφορίες στα βιβλία μου και στην προσωπική μου ιστοσελίδα του διαδικτύου, καθώς και των μαθητών μου. Ίσως είναι καλό να γραφτεί και μια σειρά άρθρων, για το τόσο σπουδαίο αυτό θέμα.

Τελικώς, τι ήταν αυτοί οι ninja; Ήταν απλώς κάποιοι κατάσκοποι και όλη η υπόθεση είναι ένα καλοστημένο παραμύθι, ή είχαν υπόσταση σαν μαχητές, με ιδιαίτερες σωματικές και εσωτερικές ικανότητες, ασκούμενοι σε μια ολοκληρωμένη και βαθιά τέχνη;


Ιστορικά, και αναλόγως την εποχή, οι Shinobi υπήρξαν και πράκτορες και μαχητές αλλά ακόμη και ασκητές στα βουνά. Τις ικανότητές τους τις αντλούσαν από συγκεκριμένες ασκήσεις, τόσο στο τεχνικό, όσο και στο εσωτερικό κομμάτι από μικρή ηλικία. Το αποτέλεσμα των ασκήσεων αυτών στη σημερινή κοινωνία, θα εθεωρείτο αδύνατον και πέρα από κάθε πραγματικότητα. Ακόμη και στις μέρες μας, έχουν διασωθεί αυτοί οι ιδιαίτεροι τρόποι άσκησης και υπάρχουν άνθρωποι που ειδικεύονται σε κάποια κομμάτια αυτών των τεχνικών.

Πως μπορούμε με απλά λόγια να καθορίσουμε τι είναι το Νinpo;

Θα αρκεστείτε μόνον στο ότι, για εμάς που ασκούμαστε στο Νinpo, είναι ο Πολεμικός Δρόμος που έχουμε επιλέξει για να προαγάγουμε τους εαυτούς μας και την κοινωνία όσο πιο κοντά στην αρχική μας φύση, και για εμένα προσωπικά, είναι η μεγάλη μου αγάπη και ο τρόπος ζωής μου.

Υπάρχει αυθεντική παράδοση στο Ninpo, η είναι απλώς κάποιες σχολές και τεχνικές Ju-jutsu, που ντύθηκαν το ένδυμα του Ninpo, μόνο και μόνο για εμπορικούς λόγους.

Η ερώτησή σας μου δίνει την ευκαιρία να αναφερθώ σε κάποιες ασάφειες που δημοσιεύτηκαν σε ένα άρθρο, σχετικά με την γενεαλογία των σχολών και την πραγματική ιστορία του Τakamatsu sensei. Η πραγματικότητα είναι πραγματικότητα και κανείς δεν μπορεί να την αμφισβητήσει. Δεν προσπαθούμε να πείσουμε κανέναν, η ιστορία έχει ήδη γραφτεί, και αυτό δεν αλλάζει με τίποτα. Προσωπικά ως Soke και παραδοσιακών σχολών Ju-Jutsu, μπορώ ειλικρινά να σας πω, ότι αρκετές από τις σημαντικότερες παραδόσεις του Ju-Jutsu, έχουν επηρεαστεί και κατάγονται από τις πρωταρχικές οικογένειες του Ninpo. Για παράδειγμα, θα αναφερθώ στις οικογένειες Τakeda και Sasaki από τις οποίες γενεαλογικά κατάγομαι, και είναι γνωστές οι σχέσεις τους με τις διδασκαλίες του Αiki-Jutsu της περιοχής Αizu και άλλων παραδοσιακών Βugei. Μια προσεκτική έρευνα σε αυτήν την περίοδο της ιστορίας, αποδεικνύει την καταγωγή αυτών των σχολών από τις Ιga και Κoga παραδόσεις. Το κοινό πρέπει να γνωρίζει ότι τα ονόματα, οι οικογένειες, ακόμα και οι τάφοι των περισσοτέρων Shinobi παρέμεναν κρυφά από την κυβέρνηση, γιατί το έργο τους και η δράση τους ήταν συνήθως ανατρεπτικής φύσεως. Απλά και μόνο η γνώση ότι κάποιος ήταν ninja, είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατό του, και την καταστροφή της οικογενείας του. Ο Τakamatsu Sensei ήταν ο πρώτος άνθρωπος που του δόθηκε η άδεια να διδάξει ανοιχτά την τέχνη, ξεκινώντας από την Gyokko και Gikan Ryu, έχοντας ως δεδομένο ότι με τη λήξη του εμφυλίου πόλεμου στην Ιαπωνία πριν από περίπου 350 χρόνια, το Νinpo είχε απαγορευτεί επί ποινή θανάτου.

Υπάρχουν στις μέρες μας κρυφές σχολές Νinpo, όπου εκεί διδάσκεται ίσως, κάποιο πιο αυθεντικό κομμάτι της τέχνης, που είναι κρυμμένο από τον πολύ κόσμο, ο οποίος ακολουθεί τις σχολές που είναι ευρέως διαδεδομένες.

Όχι, δεν υπάρχουν κρυφές σχολές όπως εσείς το εννοείτε, υπάρχουν όμως σε όλες τις σχολές μυστικές διδασκαλίες (kuden) τις οποίες όπως ειλικρινά έχω υποσχεθεί στους μαθητές μου, θα διδάξω σε όλους ίσους ενδιαφέρονται πραγματικά και αξίζουν ανεξαρτήτως εάν είναι Ιάπωνες ή Δυτικοί.
   
Είστε πρόεδρος της Ιαπωνικής ομοσπονδίας κινεζικών πολεμικών τεχνών και δάσκαλος του pa-qua. Πολλοί λενε ότι οι Ιαπωνικές τέχνες στην πραγματικότητα πηγάζουν από την Κίνα όπως εξάλλου και το ninpo. Τι γνώμη έχετε εσείς γι’αυτό;

Κατά ένα μεγάλο ποσοστό αυτό είναι σωστό, γιατί η Ιαπωνία επηρεάστηκε από την Κίνα ξεκινώντας από τις εσωτερικές παραδόσεις της.Όσο για το ninpo επηρεάστηκε άμεσα από τους κινέζους πολιτικούς πρόσφυγες που διέφυγαν στην Ιαπωνία στα μέσα του 10ου αιώνα, στις τάξεις των οποίων υπήρχαν πολλοί αξιόλογοι πολεμιστές και μονάχοι, φέροντας μαζί τους πολεμικές παραδόσεις τις οποίες πέρασαν στα ήδη υπάρχοντα δίκτυα πρακτόρων που λειτουργούσαν στην Ιαπωνία. Με το πέρας του χρόνου η συγχώνευση της Ιαπωνικής παράδοσης και της κινεζικής, δημιούργησε τις πρώτες οικογένειες ninpo.

Πείτε μου την γνώμη σας για το pa-qua.

Όταν ο δάσκαλος μου Sato Kimbei μου πρότεινε να πάω μαζί του στην Κίνα για να κάνω άσκηση στο pa-qua, εγώ το μόνο που ήθελα ήταν να ασκούμαι στο ninpo. Με το πέρας του χρόνου και ασκούμενος δίπλα στον sato kimbei sensei ανακάλυψα το πόσο σημαντικό ήραν το να κάνω pa-qua.
Με τον Sato Kimbei είχα την ευκαιρία να διδαχτώ pa-qua, xshing-i, tai-chi, αλλά αργότερο μου δόθηκα η ευκαιρία να διδαχθώ στην Κίνα από τον ίδιο τον li-si ming , ίσως τον μεγαλύτερο από τους δάσκαλους του pa-qua τον περασμένο αιώνα. Θεωρώ ότι είναι πολύ καλό οι ασκούμενοι του ninpo παράλληλα να κάνουν και pa-qua καθώς μέσα σε αυτό υπάρχουν κομμάτια chi-kung και chiν-na τα οποία έχω προτείνει στους μαθητές μου να ασκούν καθημερινά.

Τι σημασία έχει ένα tai-kai για την οργάνωση σας;

Ο σκοπός των σεμιναρίων tai-kai οίνε να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές μου να έρθουν σε προσωπική επαφή μαζί μου, και να δεθούν με τους ασκούμενους από άλλες χώρες , έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας ισχυρός οικογενειακός δεσμός μεταξύ τους.

Τι ζητάτε από ένα μαθητή για να ακολουθήσει το genbukan;

Η οικογένεια μου του genbukan είναι ανοιχτή για όλους. τώρα θα προτιμήσω να σας πω ως απάντηση ένα κομμάτι από την προσευχή που τελούμε πριν την προπόνηση «αν κάποιος δεν έχει καθαρή καρδιά, ο παράδεισος ποτέ δεν θα του επιτρέψει ευχάριστες στιγμές».

Πώς βλέπετε την ανάπτυξη του ninpo στην Ελλάδα, και τους εδώ μαθητές σας;

Όπως είπα και στους ίδιους το επίπεδοι τους είναι από τα καλύτερα στην Ευρώπη, και πιστεύω ότι σύντομα θα έχουν την ευκαιρία να προχωρήσουν σε πιο σημαντικά κομμάτια της τέχνης λόγω του χαρακτήρα τους και της ευνοϊκής κατάστασης της χώρας τους.


Αναδημοσίευση από το τεύχος 9 του περιοδικού «Μονοπάτι του Πολεμιστή»

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου