Τρίτη, 4 Οκτωβρίου 2011

Μεσογειακή διατροφή - Μυστικό υγείας και μακροζωίας


Συμπεριλαμβάνει τις τυπικές διατροφικές συνήθειες των κατοίκων της Μεσογείου και κυρίως των περιοχών της Κρήτης και της Νότιας Ιταλίας. Τα πρώτα ευεργετικά αποτελέσματα του συγκεκριμένου διαιτολογίου που ονομάστηκε «Μεσογειακή διατροφή» διαπιστώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 60.
Με την ομόφωνη άποψη διεθνών επιστημόνων, η Μεσογειακή δίαιτα, χαρακτηρίσθηκε ως ο ιδανικότερος τρόπος διατροφής, ο οποίος προάγει την υγεία πολύ περισσότερο από άλλες δυτικές δίαιτες. Γι’ αυτό και τα τελευταία πενήντα χρόνια διαιτολόγοι και αρμόδιοι ερευνητές προτείνουν με ενθουσιασμό σε όλες τις πολιτισμένες χώρες την υιοθέτησή της.
Η Μεσογειακή διατροφή προβάλλεται λοιπόν ως η κατάλληλη διατροφή για την πρόληψη των "ασθενειών της αφθονίας" που μαστίζουν κυριολεκτικά τους κατοίκους των ανεπτυγμένων περιοχών του πλανήτη.
Χρειάζεται εδώ να σημειωθεί πως οι έρευνες που ανέδειξαν αυτό το γεγονός μπορούν να θεωρηθούν εξαιρετικά αξιόπιστες, επειδή είναι αποτέλεσμα της εργασίας ερευνητών απ’ όλα τα σημεία του κόσμου οι οποίοι, μάλιστα, εργάστηκαν ανεξάρτητοι και ανεπηρέαστοι από βιομηχανικά ή άλλα συμφέροντα.


Τι ακριβώς είναι η Μεσογειακή διατροφή;
Η Μεσογειακή διατροφή είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά και περιλαμβάνει ζυμαρικά, ψωμί, δημητριακά, ρύζι και πατάτες, πουλερικά και ψάρια, γαλακτοκομικά προϊόντα, μερικά πολύ λίγο επεξεργασμένα εποχιακά τρόφιμα και ελάχιστο κρέας. Κύρια όμως περιλαμβάνει δύο βασικά συστατικά: το ελαιόλαδο που είναι η κύρια πηγή λίπους και το κρασί. Στις παραδοσιακές Μεσογειακές δίαιτες, τα φρούτα και τα λαχανικά είναι τοπικής σοδειάς και συχνά έχουν υποστεί την ελάχιστη επεξεργασία. Αυτός μπορεί να είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που μας κάνει να κατανοήσουμε τους βασικούς ωφέλιμους παράγοντες της δίαιτας.
Το ελαιόλαδο…
Πλούσιο σε μονοκορεσμένα λίπη, το γνωστό μας και αγαπημένο λάδι της ελιάς, είναι μία καλή πηγή αντιόξινων και αποτελεί μια εξαιρετική ποιοτικά πηγή λίπους για τον οργανισμό. Κάποιες άλλες έρευνες, βέβαια, έδειξαν ότι οι Μεσογειακές δίαιτες αποτελούνται κατά 40% από λίπη, όταν Οργανισμοί όπως η Αμερικανική Ένωση Καρδιοπαθειών συνιστά ως όριο μετά βίας το 30%. Παρ' όλα αυτά ετούτες οι δίαιτες είναι πολύ χαμηλές σε πολυακόρεστο λίπος που είναι ιδιαίτερα βλαβερό για την υγεία. Αντίθετα, η εισαγωγή στον οργανισμό λίπους στη μορφή του ελαιόλαδου, κάτι που κατεξοχήν περιλαμβάνει η παραδοσιακή ελληνική διατροφή δεν έχει κάποια αρνητική επίπτωση στην υγεία. Θεωρείται μάλιστα ότι το λάδι είναι ένα διατροφικό στοιχείο μάλλον ουδέτερο από πλευράς επιπτώσεων, που σέβεται τον ανθρώπινο οργανισμό και δεν ανεβάζει τα επίπεδα της χοληστερίνης, αντίθετα μάλιστα, μπορεί να αυξήσει την χοληστερόλη ΗDL, που είναι η "καλή χοληστερίνη", ενώ έχει μικρή επιρροή στην χοληστερόλη LDL που είναι η "κακή χοληστερίνη".
…Τα γαλακτοκομικά…
Παράγωγα διάφορων ζώων όπως κατσίκες, πρόβατα, βουβάλια, αγελάδες και καμήλες, συναντούμε τα γαλακτοκομικά στην αγορά, κυρίως, σε μορφή τυριού και γιαουρτιού. Καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες, τουλάχιστον αυτό απαιτεί η παραδοσιακή Μεσογειακή δίαιτα. Σε όλη την ευρύτερη περιοχή της λεκάνης της Μεσογείου και πολύ περισσότερο στην Ελλάδα και τη Νότιο Ιταλία, το φρέσκο γάλα καταναλώνεται με οικονομία, η ημερήσια πρόσληψη γαλακτοκομικών γίνεται κυρίως με τη μορφή τυριού ή γιαουρτιού, ενώ τα κρέατα συνήθως συνοδεύονται από κρασί ή νερό. Οι ερευνητές πιστεύουν, συγκεκριμένα, ότι τα ζωντανά βακτήρια που περιέχονται στο γιαούρτι μπορούν να συμβάλλουν ιδιαίτερα στην καλή υγεία.
…Το κρέας…
Ειδικά το κόκκινο αποτελεί και…το κόκκινο πανί για τους επιστήμονες που κρούουν το κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τις συνέπειες που κρύβει η υπέρμετρη και αλόγιστη κατανάλωσή του. Υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι το κόκκινο κρέας σχετίζεται με καρκίνο του εντέρου, καρκίνο του προστάτη και καρδιοπάθειες, και σ’ αυτό πιθανότατα να συντελούν και οι καρκινογενείς μορφές με τις οποίες μαγειρεύεται. Επιπλέον, τα προϊόντα από τα ζώα δεν περιέχουν ίνες ή αντιόξινα που είναι στοιχεία πολύ ωφέλημα για τον οργανισμό. Δυστυχώς, όμως, με την άνοδο του βιοτικού επιπέδου στη Δύση, αυτά τα προϊόντα αντικατέστησαν τρόφιμα όπως φρούτα, λαχανικά και δημητριακά που περιέχουν τέτοια στοιχεία σε μεγάλες ποσότητες. Στην παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή το κρέας αποφεύγεται και αποτελεί μάλλον σπάνιο φαινόμενο. Όσον αφορά την κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών, αυτή διαφέρει από χώρα σε χώρα αλλά σε γενικές γραμμές είναι αρκετά υψηλότερη απ’ αυτή του κόκκινου κρέατος.
…Και το κρασί!
Σε ολόκληρη τη Μεσόγειο το κρασί πίνεται με εγκράτεια και συνήθως συνοδεύει τα γεύματα. Για τους άντρες εγκράτεια σημαίνει δύο ποτήρια κρασί την ημέρα, για τις γυναίκες, ένα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί οι ερευνητές αποκαλύπτουν ότι υπάρχει μία συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης αλκοόλ και της μείωσης καρδιοπαθειών.
ΣΕ μια τυπική Μεσογειακή δίαιτα, το πιο συνηθισμένο επιδόρπιο είναι τα φρούτα εποχής, τα γλυκά καταναλώνονται λίγες φορές την εβδομάδα, ενώ πολλές φορές τη θέση της ζάχαρης παίρνει το μέλι.
Που ωφελεί η Μεσογειακή διατροφή;
Με τη Μεσογειακή Διατροφή μειώνεται σημαντικά η πιθανότητα καρδιοαγγειακών παθήσεων και κατά συνέπεια της στεφανιαίας νόσου της καρδιάς, αφού το λίπος προέρχεται κυρίως από το ελαιόλαδο και το ψάρι.

Ερευνητές από τη Νέα Ορλεάνη ανακοίνωσαν ότι η κατάλληλη διατροφή για τους ανθρώπους που έχουν υποστεί έμφραγμα ή άλλο οξύ καρδιακό, είναι η Μεσογειακή Διατροφή, γιατί μειώνει τον κίνδυνο της αρτηριοσκλήρυνσης, λόγω του ότι ελαττώνει τη συγκέντρωση της γλυκόζης, της ινσουλίνης και της κακής χοληστερόλης

Το ελαιόλαδο, βασικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής, ασκεί ευεργετική δράση για ορισμένους τύπους καρκίνου, όπως του μαστού και του προστάτη. Μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης αποδεικνύει ότι το ελαιόλαδο μειώνει, επίσης και τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου.

Οι θετικές επιπτώσεις του λίπους που προέρχεται από το ελαιόλαδο και τα ψάρια μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον έλεγχο του σωματικού βάρους, με την προϋπόθεση ότι, παράλληλα, θα γίνει μια συνεπής μειωθεί η συνολική ημερήσια κατανάλωση θερμίδων.

Η Μεσογειακή διατροφή, προστατεύει, ακόμη, από την πτώση των εγκεφαλικών λειτουργιών, την απώλεια μνήμης καθώς και από ασθένειες που σχετίζονται με το γήρας, ενώ είναι άξιο να σημειωθεί το γεγονός ότι και η αρτηριακή πίεση, με το είδος αυτό της διατροφής, μειώνεται.

Τέλος, σύγχρονη μελέτη του Πανεπιστημίου του Δουβλίνου κατέληξε ότι η Μεσογειακή διατροφή, έχει θετικά αποτελέσματα στο μεταβολισμό της γλυκόζης και των λιπιδίων σε ασθενείς που πάσχουν από διαβήτη τύπου 2.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου